Předsevzetí ve třech krocích aneb Jak udělat z přání výsledky (2.část: Přání a jeho proveditelnost)

V minulém článku jste se dozvěděli, co jsou to vlastně naše přání a jak a proč je pozitivně formulovat. Přání jsou prvním krokem a dnes tento krok dokončíme. 

Buďte konkrétní

Druhou věcí, kterou potřebujete se svým pozitivním přáním udělat, je formulovat ho konkrétně a proveditelně. Přání mají tendenci být obecná, vágně pojmenovaná nebo nekonkrétní. Pokud si přejeme jíst zdravě, zlepšit si kondici, napravit svůj vztah, nebo zlepšit se v práci, pravděpodobně neuspějeme. Vzpoměňte ma Marka Twaina. Jdeme dělat z přání skutečné cíle.

Dejte si nyní práci, vezměte tužku a papír a zformulujte své přání nejen do pozitivní podoby, ale také do něčeho, co si budete umět představit naprosto jasně ve vašem chování. Může vám pomoci tyto otázky: Jak bude zvenku vidět, že jsem udělal změnu? Jak se to pozná, že jsem ve svém předsevzetí úspěšná? Na čem to poznám, že mohu slavit?

Z vágního "Zlepším si kondici." tak uděláte například "Bez zadýchání vyjdu schody do práce, shodím 5 kg, překvapím doktora svými výsledky cholesterolu, vydržím s dětmi sáňkovat déle než půl hodiny a na konci období uběhnu půlmaraton, aniž bych u toho zemřel."

Drobení

Často čteme, že úspěšní lidé si nedávají malé cíle. Ano, je to pravda. Mají velké vize, vysoké cíle a silné sny. I vy si dávejte velké cíle. Chtějte od života mnoho, předpokládejte, že i vy sami máte na víc, na hodně, máte potenciál na úžasné věci. Protože jen tak ho v sobě vyhrabete. Ale u těchto velkých přání nesmíte zakotvit a chtít je hned najednou.

Úspěšní lidé totiž mají taky taky schopnost velké cíle rozdrobit do malých dílčích cílů. Pokud u psaní vašich cílů přijde pochybnost a řekne "Neblbni, na to nemáš!", nezahánějte ji ani jí nepodléhejte! Vezměte pochybnost jako informaci, že máte drobit dál. Buďte k sobě klidně nároční a velkorysí, co se týče velkých cílů, ale také vlídní, trpěliví a důslední v těch menších. Nikdo neuběhne maraton v prvních nových botách. Aby byla jakákoliv změna proveditelná, musí být pozitivní, představitelná v konkrétním chování a taky dostatečně dobře rozdrobená. Dostatečně malé kousky velkých cílů poznáte tak, že váš rozum při pohledu na ně zahlásí: "Jo, tohle dám." Dneska, zítra, za týden. Víc ne.

A tomu říkáme předsevzetí: " Pro svou kondici ode dneška každý v pondělí a čtvrtek, kdy mám odpolední, vyběhnu ráno na konec města a zpátky. Ve středu a pátek mám ranní tak si odpoledne zacvičím s činkou a o víkendu vezmu děti někam se vyblbnout. Nebudu pro začátek jíst u televize chipsy a jako přílohu hranolky, budu u televize křupat zeleninu nebo semínka a požádám na meníčko o brambory nebo rýži. Až to budu umět, přidám další schody k cíli."


Máme za sebou první krok a to je formulace přání do podoby opravdového předsevzetí, které je jasné, pozitivní a proveditelné. Drobení cílů do menších se budu podrobněji věnovat v některém z následujících blogů. Nyní je dalším krokem na Vaší cestě za splněným předsevzetím, je vyřešit otázku, jak vyzrát na lenost, vlastního mozku. Jak ho přimět, aby se vydal novou cestou a neupadal pořád do starých vzorců? Těšte se na příště :)